“De beste manier om de toekomst te voorspellen is haar te creëren”*

Een nieuwe kijk op interim-management : complementair & effectief

Een school waar een interim-manager aan de slag gaat, heeft vaak veel complexe vragen. Over de organisatie, professionele ontwikkeling, onderwijsconcepten en schoolcultuur. Het vraagt om vele competenties en specialisaties van een interim om een betekenisvolle en duurzame schoolontwikkeling te realiseren. Een allround jongleur die vele bordjes op een hoog niveau draaiende kan houden: wie kan dit? Hoe combineer je dit alles in één persoon? Reden voor Talentenportfolio om een effectiever concept voor interim aan te bieden.

1 + 1 = 3   Samen meer Impact

Talentenportfolio combineert de expertise van een ervaren (interim) directeur en ervaren verandermanager. Samen pakken wij de interim-taak in scholen op. Effectiever en duurzamer. Immers: Twee zien meer dan één.

Als critical friends houden wij elkaar scherp. Zijn we meer allround dan menig individueel manager. Dit zien we als substantieel toegevoegde waarde voor het onderwijs. Een school verdient dat. De kinderen verdienen dat.

Ons leiderschap is gericht op een transparante, lerende omgeving, waarin zowel de talentontwikkeling van kinderen als die van professionals ruimte krijgen. Een school waar gewerkt wordt vanuit een heldere onderwijsvisie, waar intervisie vanzelfsprekend is en overlegmomenten met name gericht zijn op de inhoud.

Duurzame ontwikkeling

Onze omgeving ziet ons als bouwers met een oplossingsgerichte creativiteit en dat klopt. We zetten de ander graag in zijn kracht en vertrekken altijd vanuit de al aanwezige kwaliteiten in school.

Vernieuwende concepten voor werkdrukverlaging en duurzame inzetbaarheid, maken dat het onderwijsplezier toeneemt. Rechtstreekse toegang tot het totale aanbod van Talentenportfolio maakt dat we expertise flexibel kunnen inzetten.
Dit bespaart kosten van externe bureaus.

Bij ons staat het woord “samen” centraal. Samen met alle stakeholders maken we de visie van de school zichtbaar. Aan het eind van de interim-periode kan het profiel van de nieuwe directeur goed beschreven worden. Op deze wijze verduurzamen wij, met het team en ouders, de ingezette ontwikkelingen.

Co-interim Talentenportfolio

  • Complementair dus effectiever
  • Werken vanuit een sterke onderwijsvisie
  • Op zoek naar verbinding met elkaar & met de gestelde doelen
  • Korte lijnen & positief samenwerken
  • “In-school-training” & begeleiding op de werkvloer
  • Knopen doorhakken, resultaatgericht & flexibel
  • Professionele & transparante cultuur
  • Verduurzamen expertise & talentontwikkeling
  • Passend Onderwijs: denken in kansen & mogelijkheden in aanbod & organisatie
  • Creatieve kijk op inzet financiële middelen binnen de schoolorganisatie
  • Ervaring binnen het Primair Onderwijs & het (V)SO (alle clusters)

Praktijkvoorbeeld

Duo-Interim Da Costaschool Kanaleneiland (01-01-2019 – 01-01-2020)

Vanuit de gedragen missie “kansengelijkheid” bouwen aan verbinding.

De opdracht van Stichting PCOU-Willibrord bestond uit het brengen van rust en het bouwen aan verbinding plus het implementeren van (meer) betekenisvol onderwijs en het ontwerpen van een nieuw en passender onderwijsprofiel*. Bij ons vertrek lag er een stevig fundament -organisatorisch en onderwijsinhoudelijk – waarmee de school (team, kinderen en ouders) verder koerst naar een IKC.

Op alle facetten van integraal leiderschap droegen we bij aan een positieve schoolontwikkeling. Waaronder het realiseren van een kinderraad, huiswerkbegeleiding, betekenisvolle leertijd uitbreiding en sterkere ouderparticipatie. Er kwam rust, focus en (leer)plezier.

*Vanuit het bestuur kwam de vraag te onderzoeken welk toekomstscenario passend was voor de school. De te maken keuze betrof een fusie met de collega-school dan wel een “Grow-scenario” (gericht op groei). Voor beide scenario’s ontwikkelden we een ambitieus concept, dat we presenteerden aan bestuurders. Het Grow-scenario werkten we uit in een concreet plan van aanpak in een tijdspad van 4-6 jaar. Hiervoor legden we vervolgens de basis waar vandaan onze opvolger met het team verder kan bouwen.

 Wat onze “tijdelijke” collega’s over ons zeggen…

Mirjam, leerkracht onderbouw

Een dikke duim voor alles wat jullie deden voor school, het team, maar ook zeker voor mij en mijn persoonlijke leerproces. Elk moment maakten jullie het verschil en gaven jullie vertrouwen. Samen, mooi in balans, met een groot hart voor onderwijs. Het inspirerende Strandjutters verhaal, vergeet ik nooit. (Ik ga jullie missen.)

Ilse, leerkracht unit 1/2

Na maanden van onrust en wisselende directies, brachten jullie rust, duidelijkheid en nieuwe onderwijsontwikkelingen. Bedankt dat jullie er waren als energiek, stimulerend (en gezellig!) interim-duo. Altijd denkend in mogelijkheden en ons uitdagend.

Fawzia Nasrullah, Lid college van bestuur Stichting PCOU-Willibrord

Dank jullie wel Conny en Simone voor de bijzondere inzet en het prachtige resultaat als interim-duo-directie op de Da Costaschool Kanaleneiland. De nieuwe directeur neemt het stokje over. Er ligt een prachtige basis! #Kansengelijkheid #SamenmetOuders

Marjan, leerkracht unit 5/6

Het leek wel alsof jullie hier altijd hebben gewerkt. Inspirerend om te zien hoe jullie vol energie, met frisse ideeën kwamen en steeds de verbinding hebben gezocht. Ik heb het gevoel dat jullie in korte tijd jullie hele hart hebben gegeven.

Alinde, leerkracht middenbouw

Een duo, dat laat zien dat ze ècht achter hun personeel staan. Daar ben ik jullie heel erg dankbaar voor.

Stela, leerkracht unit 3/4

Jullie zijn een super-duo. Conny en Simone, twee “onderwijs-powervrouwen” die ik graag als voorbeeld zie. Altijd oog voor vooruitgang en ruimte voor gesprek.

Benieuwd naar onze innovatieve aanpak? We gaan graag in gesprek.
Alvast meer lezen over onze meerwaarde en specialisaties?
Download onze brochure Interim met Impact.

* Peter. F Drücker