Is het niet cruciaal elke dag weer bewust te kijken naar jouw persoonlijke invulling van (integraal) schoolleider?
Voor ervaren (duo) directies en gedeeld leiderschap
Onze methodiek Duurzame Leiderschapsontwikkeling richt zich op het integraal schoolleiderschap, met aandacht en respect voor jouw persoonlijke kleur. Het vertrekpunt is altijd de al aanwezige expertise en talenten binnen jouw school. We nemen je graag mee “Off the beaten track”; hoofd leegmaken en ruimte voor nieuwe creativiteit.
Leiderschapsontwikkeling specifiek voor startende directeuren
Als startend integraal schoolleider komt er enorm veel op je af. Het onderwijsveld vraagt om flexibiliteit. Wij ontwierpen een methodiek om jou (en jouw duo-collega) op weg te helpen om te ontdekken welke leiderschap skills passend en effectief zijn voor de vragen vanuit jouw schoolomgeving. Onze ervaring leert dat een gezamenlijk inwerkprogramma en coachingstraject efficiënt werken als deze gericht zijn op de praktijk en mede ontstaan vanuit hulpvragen en behoefte van de deelnemers. We wisselen individuele momenten en groepsbijeenkomsten af. Zo benutten we de kracht van jou als individu maar ook van jouw collega’s. Juist in die startfase kun je enorm veel van elkaar leren, je herkent elkaars casuïstiek en het helpt je relativeren. Bijkomend voordeel: het vergroot jouw werkplezier.
Leiderschap langs de vloedlijn.
Studiedagen en meerdaagse bijeenkomsten voor directeuren binnen eenzelfde bestuur.
Tref je collega’s voornamelijk bij de directievergaderingen? Heb je regelmatig contact met collega’s maar tijd voor doelgerichte en diepgaande gesprekken is er niet? Beweeg je veelal met of in je bekende kring? Heb je behoefte aan een gemeenschappelijke visie en missie? Wil je de afstand doorbreken tussen “ouwe garde” en “nieuwkomers”? Wil je beleidsmakers op de hoogte brengen van wat zich werkelijk dagelijks afspeelt in jouw onderwijspraktijk? Liggen er vraagstukken en dilemma’s voor jou betreffende de koers vanuit het bestuur? Mis je concrete invulling en down-to-earth handvatten om de bestuurlijke koers uit te dragen en dus te realiseren in school?
Ontmoet, praat, debatteer en werk samen om zaken te delen en helder te formuleren naar visie, draagvlak en daadkracht.
Intervisie
Op deze bijeenkomsten “verwandelen”en werken wij met deelnemers vanuit verschillende besturen. Ook deze sessies vinden deels in de natuur plaats. Vraagstukken, successen en kennis worden gedeeld en verrijkt. Iedere deelnemer is een speciale gast en krijgt vooraf de ruimte een actueel onderwerp of speerpunt in te brengen. Zo bepalen we samen de inhoud. Afhankelijk van de onderwerpen nodigen wij regelmatig inspirerende gasten uit van buiten het onderwijsveld. Reden: een nieuwe dynamiek en frisse blik. Wij hopen je rond een knapperend vuur te ontvangen!
Onderwerpen die jouw collega’s bezighouden
Kansengelijkheid Kracht van de verschillen Durf ik mijn school duidelijk te profileren Hoe communiceer ik Creëer ik voldoende draagvlak Geef ik ruimte voor autonomie Tijd & Ruimte: hoe blijf ik actueel Stimuleer ik professionalisering Optimaliseer ik talenten Cito-druk Organiseer ik een efficiënte taak/rolverdeling Vertrouw ik (op) mijn team Balans moeten en willen Hoe democratisch ben ik Inspectie & OCW Stimuleer ik ouderbetrokkenheid Benut ik de schoolomgeving Lerende cultuur &professionele cultuur Blijf ik scherp op persoonlijke goals Eigenaarschap Hoe krijg ik mijn team de school UIT Deel ik interne kennis & talenten met collega-scholen (te)Hoge verwachtingen ouders Wie zijn werkelijk ambassadeur van mijn school Innoveren wij doelgericht, bewust en systematisch Stap ik elke dag gemotiveerd mijn school binnen Realiseer ik dat voor de ander Stip aan de horizon
“Dynamisch Interactief Inspirerend”
“Doeltreffend”
“Onderwijs innoveren vanuit ònze basis”
Tekst Simone Leereveld
Copyright Talentenportfolio