Wil je direct aan de slag of geïnspireerd worden?
Hier delen we kennis, visies en ervaringen vanuit èn voor het onderwijs en de maatschappij.
Mijn brief aan de Koning
/in Actueel, Burgerschap, Geen categorie, Kansengelijkheid, Leiderschap/door Simone Leereveld“Mìjn brief aan de Koning.”
Zullen we ‘nieuwkomers’ het portret geven dat ze verdienen?“ Zullen wij laten zien welke aanwinst onze ‘nieuwkomers’ zijn voor onze samenleving?
Deze open brief vertelt de Koning over een vader uit Jemen, die zijn dochter de naam Amelia gaf en nodigt hem uit om samen de kracht van een gelijkwaardige en multiculturele samenleving uit te dragen.
“Dromen in beton”, een schoolvoorbeeld van museale waarden. Onderwijs maken met de wijk.
Een museum over de wijk waar de kinderen wonen, leren en spelen. Een wijk die niet altijd positief bekend staat. Hoe onterecht bleek uit dit project! Kanaleneiland alias het Rozeneiland heeft een rijke geschiedenis. De bewoners hadden en hebben toekomstdromen. Uit de praktijk: een museumproject vol GOUDEN MOMENTEN.
“Er zijn geen slechte planten, geen slechte mensen, enkel slechte kwekers”, Victor Hugo, Les Misérables
Publicaties geven op schrijnende wijze aan hoe door de Corona-crisis kansenongelijkheid toeneemt. Het baart ons zorgen. Juist nu vragen scholen met deze doelgroepen om de beste en meest bevlogen leerkrachten. Die dag na dag het verschil maken door niet te denken vanuit achterstanden, maar vanuit KANSEN
1 + 1 = 3 Samen meer Impact
Met groot respect voor al onze collega’s, die zo flexibel en doelgericht onderwijs maken in de steeds wisselende actualiteit, gaan we de slotfase in van een bewogen onderwijsjaar.
Julee, Namaste? (hallo, hoe gaat het met je?) Lessen voor nu vanuit de Himalaya
Met een propvolle koffer reisde Conny Grotendorst in 2011, als vrijwilliger (leerkracht) naar de Zanskar Scholen in het hoge noorden van de Himalaya. Niet eerder was zij zo lang en alleen in een onbekend en volledig geïsoleerd gebied.
Nu de wereld "on hold" is, denkt zij vaak terug aan India. Een goed moment voor haar om haar waardevolle ervaringen te delen.
wie nooit iets fout doet, doet ook nooit iets goed
Stout zijn, is belangrijk en boos worden lang niet altijd nodig. Een klein pleidooi voor “stouterds” in deze bizarre tijd.
Eenvoudig & to-the-point. Een nieuwe handleiding Google Classroom voor thuisgebruik. Maar ook (!) vertrouw op kinderen.
Geen handleiding van Google Classroom voor thuisgebruik. Daar liepen ouders en kinderen tegenaan. Dus hier een voorbeeld, waarmee iedereen blij thuis aan de slag ging. Belangrijk nu het afstandsonderwijs langer duurt. Hier te downloaden (plus een extra stukje inspiratie).
JUF, IK HEB JE NODIG. KOM JE ALSJEBLIEFT ONLINE?
Juf, ik heb je nodig? Meester, vertel je mij een verhaal? Online interactie met de leerkracht is cruciaal voor kinderen voor wie school de enige veilige plek is.
Kracht van de wijk! Onderwijskansen tijdens NL-Doet. Haak je aan?
"Onderwijs maken met de wijk". De wereld in school of De school naar buiten. NL Doet in een Krachtwijk, doe je mee?
1 + 1 = 3 Designers-duo van Studio Drift inspireert, biedt stof tot nadenken en zet aan tot DOEN
Lonneke Gordijn en Ralph Nauta designers van Studio Drift presenteren vanuit gezamenlijke “kracht” hun weergaloos mooie (vind ik!) multidisciplinaire overzichtstentoonstelling Coded Nature in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Zowel hun kunst als hun co-leiderschap ervaar ik als waardevolle inspiratie binnen educatie en verantwoord ondernemen.